måndag, april 30, 2012

Inlagda rödbetor och äppelmos

Det känns som om det är typiska höstsysslor men efter ett par veckor av Mossagårdslådor växer innehållet i min kyl och det känns som om inlagda rödbetor vore ett litet svar på vad som behövdes göras. Hemgjorda varianten smakar så mycket bättre än köpevarianten och det är faktiskt inte så mycket jobb med att göra det. Jag kommer ihåg att när jag var liten odlades det rödbetor hemma. Dessa kokte mamma och frös in, sen lade hon in dem vartefter vi åt. Om inlagda rödbetor får stå för länge blir de brunaktiga och ser inte så trevliga ut. Jag har en fundering om man kan koka ny lag till köpebetor och piffa till dem som man gör med kräftor. Så här gjorde jag: Rödbetorna sköljdes och fick sjuda mjuka i vatten. Jag tog upp dem en och en efter storlek, spolade dem i kallt vatten och skivade dem. stoppade ner dem i glasburkar med lite fintärnad pepparrot. Sen hällde jag över en lag som jag kokt av 6 dl socker, 6 dl ättikssprit, 9 dl vatten, 10 krydd resp. vitpepparkorn och 20 kryddnejlikor. Allt fick svalna och nu står de och mognar i min kyl i väntan på all pyttipanna jag skall äta längre fram. Äppelmos måste vara det enklaste man kan åstadkomma i ett kök; skala valfri mängd äpplen och skiva ner fruktköttet i bitar i en kastrull, tillsätt lite vatten och jag gillar att ha i lite kanelstång. Låt sjuda under lock tills det blir mjukt, mosa med en sked och plocka upp kanelbitarna. Oftast behöver man inte tillsätta socker och smaken blir inte den skarpa som köpemos har har och har man tillgång till olika äppelsorter kan man se fram emot en spännande säsong

1 Comments:

Blogger Viktoria said...

Hej, det var längesen! Roligt att du bloggar igen.

Rödbetor - mums!

10:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home