lördag, december 17, 2011

Frikassé

Jag är inte van att äta kokt kött men när jag hittade grytbitar av kalv för halva priset pga kort datum bestämde jag mig för att göra dillkött, nu regnade det ganska mycket och jag hade ingen större lust att gå ut för att köpa dill så det blev en currysås istället och jag har bestämt mig för att koka mer kött i framtiden

Man kan gärna använda kött med ben nu tog jag och spetsade kokvattnet med lite fond. När man kokar kött kan man gärna koka upp köttet och skumma innan man lägger ner kryddor och grönsaker, i detta fall hade jag några vitpepparkorn, några nejlikor, en gul lök och 2 morötter ( jag älskar morötter som får koka sig mjuka med kött ) Det här får sjuda tills köttet är mört. Jag tog då och satte ut grytan på balkongen, detta fantastiska extra kylskåp som man har under den mörka årstiden

Dagen efter plockade jag upp köttbitarna, morötterna och lökbitarna, silade buljongen som jag sen gjorde sås på.
Vuxenpoäng!
Tallriken är "Skåne" och den har olika skånska slott i mitten och känns lagom patriotiskt för mig